logo
امروز : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۶۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

دولت به سمت ایجاد وزارتخانه تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری برود/ احیای دوباره "وزارت بازرگانی" به منزله ایجاد "وزارت واردات" است

دولت-به-سمت-ایجاد-وزارتخانه-تجارت-خارجی-و-سرمایه‌گذاری-برود-احیای-دوباره-"وزارت-بازرگانی"-به-منزله-ایجاد-"وزارت-واردات"-است

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیم دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: اگر دولت اصراری بر تفکیک دارد به سمت ایجاد وزارتخانه تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری برود.

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در پاسخ به سوالی در مورد تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی و نگرانی‌هایی که در خصوص احتمال افزایش واردات وجود دارد، اظهار داشت: بنده بارها اعلام کرده‌ام که تفکیک کار اشتباهی است.

وی افزود: اگر دولت به تفکیک وزارتخانه‌ها اصرار ورزد، اعتقاد ما این است که وزارتخانه بازرگانی نباید شکل بگیرد و به جای آن باید وزارت تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به وزاتخانه‌ای نیاز داریم که از اساس قصدش صادرات باشد، عنوان کرد: تشکیل دوباره وزارتخانه بازرگانی قدیم فقط به سمت واردات خواهد رفت و اندک حمایتی که از تولید بود نیز کمرنگ‌تر می‌‌شود چرا که هماهنگی سخت‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی تولید را ضعیف خواهد کرد گفت: در درجه نخست اعتقاد بنده عدم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما اگر اصراری در این خصوص وجود دارد احیا دوباره وزارت بازرگانی اشتباه بوده و باید وزارت تجارت خارجی ایجاد شود.

احمدی تصریح کرد: اگر قصه‌های گذشته در مورد تنظیم بازار و اتفاقات لایحه انتزاع و شرح و وظایف جهاد و بازرگانی را دوباره شاهد باشیم مثل این است که وزارت واردات را ایجاد کرده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما طبق برنامه ششم اجازه توسعه ساختار نداریم، اظهار کرد: ساختار دولت در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ است و نباید این ساختار بزرگ تر از این شود.

وی با اشاره به اینکه ما 10 برابر متوسط دنیا کادر اداری داریم، افزود: در دنیا نسبت دو به 800 است یعنی به ازای هر 800 نفر از جمعیت دو نفر کارمند و سرویس دهنده وجود دارد که در کشور ما در خوشبینانه ترین حالت این میزان دو به 80 است.

احمدی با بیان اینکه دو میلیون نفر در برای 80 میلیون جمعیت سرویس می‌دهند، ابراز کرد: این سبب شده تا هزینه‌های جاری دولت بیشتر باشد و اگر این هزینه‌ها را با تفکیک وزارتخانه‌ها زیاد کنیم هیچ کمی به توسعه کشور نکرده و حتی روند توسعه را مختل خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه بیش از 90 درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود، گفت: با این شرایط برای توسعه پولی باقی نمی‌ماند، حال اگر با دست خودمان این دولت را بزرگ‌تر کنیم برخلاف توسعه کشور است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه دولتها این است تشکیلات را کوچک کنند، تشکیلات اداری علاوه بر اینکه اعتبارات جاری را می‌بلعد وضعیت کسب و کار را نیز دچار مشکل می‌کند.

وی بیان کرد: کشور ما به جهت ایجاد کسب و کار در دنیا رتبه بالاتر از 100 را داریم یعنی وضعیت ما بدتر از 100 کشور دنیا است در حالی که 10 برابر دنیا نیز هزینه جاری داریم.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۵
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲